خانه
خدمات
نمونه کار
مشاوره

مکالمه در واتساپ

برای مشاوره کلیک کنید

مشاوره

مهندس مردانی

مشاوره

پشتیبانی

اپراتور

 پشتیبانی

بک اند چیست؟

همه افرادی که با طراحی سایت و شاخه‌های مرتبط با آن ارتباط دارند نام برنامه‌نویسی بک اند را شنیده‌اند.

اما بک اند چیست؟

توسعه Backend به توسعه برنامه وب در سمت سرور اشاره دارد. این بخشی از برنامه است که سرور و پایگاه داده در آن قرار دارند و منطق برای انجام عملیات در آن ساخته می‌شود. برنامه نویسی Backend شامل ویژگی‌ها و عملکردهای اصلی برنامه در سرور است.

انواع زبان های برنامه نویسی بک اند چیست؟

شاید کنجکاو باشید بدانید انواع زبان های برنامه نویسی بک اند چیست؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که جاوا اسکریپت،  پایتون و پی اچ پی زبان‌های رایج برای برنامه نویسی بک اند هستند‌.

  1. JS+Node JS: جاوا اسکریپت سخت‌ترین زبان برنامه‌نویسی است. اما با استفاده از ترکیب آن با NodeJS می‌توانید مفاهیم جدید مختلفی را کشف کنید و یک وب‌سایت بسیار شگفت‌انگیز بسازید. این زبان برای ساخت وب سایت‌های تعاملی و پویا استفاده می‌شود.
  2. Python :Python+ Djangoساده‌ترین زبان برنامه‌نویسی است و با Django ترکیبی عالی برای ساخت یک وب‌سایت انجام می‌دهد. با کد کمتر، می توانید برنامه‌های وب بهتر و آسان‌تری بسازید. پایتون بیشتر برای توسعه وب سایت‌ها استفاده می‌شود و پیاده‌سازی‌های سریع‌تری را انجام می‌دهد. جنگو امن‌ترین و مقیاس پذیرترین چارچوبی است که می‌توان با آن کار کرد.
  3. Laravel + PHP :  پی اچ پی یک زبان برنامه‌نویسی همه منظوره است که برای توسعه وب مناسب است. این زبان سریع، انعطاف‌پذیر و عمل‌گرایانه است که همه چیز را از وبلاگ‌ها گرفته تا محبوب‌ترین وب‌سایت‌ها را قدرت می‌دهد. لاراول یک چارچوب متن باز است که برای ساخت طیف وسیعی از برنامه های کاربردی وب استفاده می‌شود. این صرفا یک چارچوب سمت سرور است که داده‌ها را مدیریت می‌کند. همچنین از MVC (کنترل‌کننده مشاهده مدل) برای شکستن معماری بک‌اند اپلیکیشن به بخش‌های منطقی استفاده می‌کند.

اهمیت استفاده از بک اند برای طراحی سایت چیست؟

اهمیت استفاده از بک اند برای طراحی سایت چیست؟

اگرچه کاربران با بخش فرانت اند یا جلویی یک وب سایت در ارتباط هستند، بخش بک اند اهمیتی حیاتی دارد. اما اهمیت بک اند چیست؟ چرا باید در طراحی سایت به برنامه‌نویسی بک اند توجه کرد؟ یا به عبارت دیگر، اهمیت استفاده از بک اند برای طراحی سایت چیست؟

Backend از سه عنصر کلیدی یک وب سایت، یعنی برنامه، وب سرور و پایگاه داده تشکیل شده است. هنگام دسترسی به رابط کاربری یک وب سایت، هر کاربر ملزم به ارائه شناسه ورود و رمز عبور خود است. شناسه ورود و رمز عبور ارائه شده توسط کاربر توسط بک اند تایید می‌شود. به همین ترتیب، هر گونه اطلاعات ارسال شده توسط کاربر از طریق کد پشتیبان در پایگاه‌های داده ذخیره می‌شود. همچنین، Backend اطلاعات را از پایگاه داده بازیابی می‌کند و اطلاعات را برای نمایش به کاربر به رابط کاربری ارسال می‌کند. از این رو، یک اند یک وب سایت به عنوان ساختار آن عمل می‌کند و تبادل اطلاعات را تسهیل می‌کند.

امروزه، کسب‌وکارها وب‌سایت‌ها و برنامه‌های کاربردی تحت وب را در محیط‌های مختلفی اجرا می‌کنند. به عنوان مثال، برخی از شرکت‌ها اجرای وب سایت‌ها را بر روی سرورهای وب ترجیح می‌دهند. در حالی که برخی دیگر برنامه‌های کاربردی وب را در فضای ابری مستقر می‌کنند. بسیاری از مشاغل نیز هر دو گزینه میزبانی را برای بهره‌مندی از مزایایی مانند عملکرد بهبود یافته و مقیاس پذیری ترکیب می‌کنند. راه‌اندازی وب سرور از شبکه‌ای به شبکه دیگر متفاوت است. همچنین، برنامه نویسان اغلب بار کاری سمت سرور را روی چندین ماشین توزیع می‌کنند. محیط‌های میزبانی متفاوت، سفارشی‌سازی پشتیبان وب‌سایت‌ها را برای توسعه‌دهندگان ضروری می‌سازد.

چگونگی برنامه نویسی با بک اند

اکثر برنامه نویسان امروزه رابط کاربری و منطق برنامه یک وب سایت را برای ساده سازی توسعه و نگهداری آن جدا نگه می دارند. منطق برنامه علاوه بر شمول دامنه و اجزای زیرساخت یک برنامه کاربردی، پردازش معمول داده‌های مورد نیاز هر کسب و کار را نیز انجام می‌دهد.

در حین توسعه یک وب سایت، برنامه‌نویسان ملزم به نوشتن کد بک اند هستند تا به هر یک از عملکردهای فرانت اند ابزاری اضافه کنند. به عنوان مثال، آن‌ها باید با استفاده از یک زبان برنامه نویسی سمت سرور کد بنویسند تا عملکردی را به فرم ورود کاربر اضافه کنند. هر بار که کاربر اعتبار ورود خود را وارد می‌کند، کد پشتیبان مقادیر را جمع آوری می‌کند و آن‌ها را با داده‌های ورود ذخیره شده در پایگاه داده مقایسه می‌کند. به همین ترتیب، کد بک اند نیز قابلیت‌هایی را به فرم‌ها، پروفایل‌ها و حساب‌های مختلف اضافه می‌کند. از این رو، هیچ وب سایتی بدون کد بک اند با‌کیفیت نمی‌تواند کار کند.

قابلیت استفاده و تجربه کاربری یک وب سایت بر محبوبیت آن در طولانی مدت تأثیر می‌گذارد. همانطور که قبلا ذکر شد، تمام وظایف مورد نیاز برای ایجاد عملکرد یک وب سایت در بک اند انجام می‌شود. بنابراین تجربه کاربر ارائه شده توسط یک وب سایت تحت تأثیر کیفیت کد بک اند خواهد بود. هر گونه مشکل در کد بک اند می‌تواند منجر به خرابی مکرر وب سایت، اجرای آهسته وب سایت و مشکلات عملکردی مشابه شود. همچنین نقص‌های جزئی در کد بک اند می‌تواند وب سایت را در برابر بدافزارهای هدفمند و حملات امنیتی آسیب پذیر کند. برای توسعه دهندگان مهم است که بر کیفیت و ساختار کد پشتیبان تمرکز کنند تا وب‌سایت تجربه کاربری غنی‌تری را بدون هیچ وقفه‌ای ارائه دهد.

تفاوت فرانت اند با بک اند در چیست؟

حال که به سوال بک اند چیست پاسخ دادیم، ممکن است این سوال برای شما مطرح شود که تفاوت فرانت اند با بک اند در چیست؟

پاسخ این سوال به شرح زیر است:

در حین ایجاد یک وب‌سایت جدید، توسعه‌دهندگان باید هم روی توسعه ظاهری و هم روی توسعه پشتیبان تمرکز کنند. قسمت فرانت اند یک برنامه به کدی اشاره دارد که برای بازدیدکنندگان وب سایت قابل مشاهده است. به طور معمول، کد frontend رابط‌هایی ایجاد می‌کند که از طریق آن برنامه با کاربران تعامل دارد. از سوی دیگر، کد بک اند با سرور تعامل دارد و محتوا یا داده‌هایی را برای نمایش به کاربران ارائه می‌دهد. بنابراین کد بک اند با برنامه کاربردی و همچنین وب سرور و پایگاه داده سروکار دارد. ترکیب برنامه، سرور و پایگاه داده، کدگذاری بک اند را پیچیده و مهم می‌کند.

چه بخش هایی از سایت را با بک اند طراحی میکنند؟

حال که می‌دانیم بک اند چیست و چه اهمیتی دارد، به این سوال پاسخ می‌دهیم که:

 چه بخش هایی از سایت را با بک اند طراحی میکنند؟

معماری وب بک اند فرآیند ایجاد ساختار و منطق یک وب سایت است. این فرآیند شامل طراحی تمام اجزای یک وب سایت است که برای کاربران قابل مشاهده نیستند. وقتی کاربران با کلیک کردن یا تایپ کردن، با یک وب‌سایت تعامل می‌کنند، برنامه‌ریزی خروجی‌ها مانند متنی که روی صفحه ظاهر می‌شود را دیکته می‌کند. معماری وب Backend نحوه ارتباط عناصر مختلف کد برای پردازش ورودی کاربر و ایجاد خروجی‌های مناسب را تعیین می‌کند. روشی که برنامه نویسان معماری بک اند را طراحی می‌کنند بر نحوه عملکرد وب سایت تأثیر می‌گذارد. فرض کنید یک طراح سایتی ایجاد کند که به کاربران اجازه دهد مقادیر متغیرها را در فرمول‌های مالی برای محاسبه سود ساده و مرکب وارد کنند. پس زمینه وب سایت پاسخ را پس از محاسبه محاسبه می‌کند. کاربران اعداد را در فیلدهای وب سایت تایپ می کنند. کاربر نمی‌تواند هیچ یک از کدها، سرورها، شبکه‌ها یا پایگاه‌های داده‌ای را که محاسبات را پردازش می‌کنند ببیند. اما همه این عناصر در طراحی بک اند با هم کار می‌کنند تا عدد صحیح را تعیین کنند و آن را روی صفحه نمایش دهند.

بک اند بخشی از یک وب سایت است که منطق و ساختار آن را شکل می‌دهد.

بک‌اند مسئولیت بخش‌های مرتبط با منطق و پردازش داده‌ها را به عهده دارد و معمولاً با زبان‌های برنامه‌نویسی مانند PHP، Python، Ruby، Java و Node.js نوشته می‌شود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نیاز به مشاوره دارید؟

کارشناسان ما به صورت 24/7 اماده مشاوره دادن به شما عزیزان هستند فقط کافیه با شمارهای زیر تماس بگیرید یا از طریق واتساپ با ما ذر ارتباط باشید در اسرع وقت جوابگو خواهیم بود.

مشاوره طراحی سایت آیکو

مشاوره رایگان خدمات طراحی سایت

تماس با پشتیبانی آیکو

مشاوره طراحی سایت آیکو