سیستم مدیریت محتوا (CMS) چیست؟

سیستم مدیریت محتوا (CMS)

سیستم مدیریت محتوا (CMS) راه‌حلی نرم‌افزاری است که کاربران را قادر می‌سازد تا انواع مختلف را در یک وب‌سایت ایجاد، سازمان‌دهی، ارائه و اصلاح کنند. این سیستم‌ها کاملاً بصری هستند و برای کار کردن به تخصص فنی نیاز ندارند‌. این ویژگی سیستم‌های مدیریت محتوا را به یک راه‌حل رایج برای کسب و کارها تبدیل نموده است. اگر درباره این سیستم‌ها، کاربرد و انواع آنها اطلاعات دقیقی میخواهید این مقاله را از دست ندید.

سیستم مدیریت محتوا (CMS) چیست؟

اگر در حال خواندن این مقاله هستید، احتمالا این سوال برای شما مطرح شده است که سیستم مدیریت محتوا (CMS) چیست؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که سیستم مدیریت محتوا پلتفرمی است که به شما امکان می‌دهد انواع محتوا را مدیریت کنید. یک CMS به تیم‌ها اجازه می‌دهد تا محتوا را در هر زمان در هر وب‌سایت، برنامه یا پورتال بنویسند، مدیریت کنند و به اشتراک بگذارند. این سیستم مدیریت محتوا به شما کنترل بی‌نظیری بر محتوا می‌دهد.

هر روز سازمان‌های بیشتر و بیشتری به این سیستم‌ها روی می‌آورند تا از مزایای باور نکردنی آن استفاده کنند.

سیستم مدیریت محتوا (CMS) چه کاربردی دارد؟

یکی دیگر از سوالات رایجی که درباره سیستم مدیریت محتوا مطرح می‌شود این است که:

سیستم مدیریت محتوا (CMS) چه کاربردی دارد؟

پاسخ این سوال به شرح زیر است:

سازمان‌هایی که حجم زیادی از محتوا را ایجاد می‌کنند، به راهی برای سازماندهی اسناد خود و بازیابی راحت آن‌ها نیاز دارند. این‌ها امکاناتی هستند یک CMS  برای سازمان‌ها فراهم می‌کند. علاوه بر این، سازمان‌ها به راه‌هایی برای ایمن کردن دسترسی به اسناد خود نیاز دارند. سیستم مدیریت محتوا این امنیت را برای اسناد فراهم می‌کند.

در واقع فارغ از نوع کسب و کارها، یک CMS مزایای چشمگیر زیادی را ارائه می‌دهد. یک CMS سازمان‌ها را قادر می‌سازد تا کارهای شگفت انگیزی همچون موارد زیر را به ساده‌ترین شکل انجام دهند:

سازگاری و کیفیت:

سازمان‌هایی که از سیستم تک منبعی مانند CMS استفاده می‌کنند، کنترل بسیار بیشتری بر محتوای خود دارند.

همکاری آسان بین تیم‌ها:

یک CMS با رابط‌های مرکزی و کاربرپسند و گزینه‌های بدون کد مانند Author-it، همکاری بین نویسندگان فنی، SMEها و سایر اعضای تیم را آسان می‌کند.

سرعت بیشتر در بازار:

 با کاهش زمان مورد نیاز برای تولید و به‌روزرسانی محتوا، استفاده از CMS باعث می‌شود سازندگان محتوا با ضرب‌الاجل‌ها هماهنگی بیشتری داشته باشند.

تجارب شخصی سازی کاربران:

سازندگان محتوا می‌توانند با سفارشی‌سازی بخش‌های کوچک محتوا و در عین حال استفاده مجدد از بقیه، محتوای خود را بسیار کارآمدتر بومی‌سازی کنند.

انتشار چند کاناله:

پلتفرم‌های CMS یکپارچه الزامات قالب‌بندی خروجی‌هایی مانند PDF، کتابچه‌های راهنما و موارد دیگر را خودکار می‌کند و انتشار را سریع و بدون دردسر می‌کند.

نظارت ساده:

سازمان‌ها با یک CMS کنترل بسیار بیشتری بر اسناد خود دارند که امکان خطاهای نظارتی بسیار کمتری را فراهم می‌کند.

چند نوع سیستم مدیریت محتوا داریم؟

چند نوع سیستم مدیریت محتوا داریم؟

سیستم مدیریت محتوا (CMS) انواع گوناگونی دارد. اما چند نوع سیستم مدیریت محتوا داریم؟

سیستم های مدیریت محتوای مؤلفه (CCMS):

سیستم مدیریت محتوای مؤلفه (CCMS) با یک CMS معمولی متفاوت است. زیرا محتوا را در سطح ریز سازماندهی می‌کند. به طور خاص، به جای پردازش مطالب صفحات، کلمات، عبارات یا تصاویر (“مؤلفه‌ها”) را جمع‌آوری می‌کند و آن‌ها را در یک فضای ذخیره نگه می‌دارد. برای به حداکثر رساندن استفاده مجدد از محتوا، مولفه‌ها فقط یک بار نگهداری می‌شوند. CCMS منبع ثابتی برای توزیع اطلاعات در دستگاه‌های متعدد از جمله موبایل، PDF و چاپ است. نمونه‌های سیستم‌های مدیریت محتوای مؤلفه: Xyleme، Paligo Documentum.

سیستم های مدیریت محتوای سازمانی (ECM):

مدیریت محتوای سازمانی (ECM) یک سیستم CMS است که به کسب و کارها امکان ایجاد، مدیریت و توزیع اشکال متعددی از محتوا را می‌دهد. همچنین تضمین می‌کند که اطلاعات و اسناد بسته به اهداف شما برای واجد شرایط‌ترین مخاطبان ارسال شود. کارمندان می‌توانند به راحتی محتوای ذخیره شده مورد نیاز برای انجام وظایف روزانه خود را با ECM بازیابی کنند. همچنین، یک سیستم ECM فایل‌ها را به‌طور خودکار پس از مدت نگهداری حذف می‌کند تا فضای اشغال شده اضافی را آزاد کند. مثال‌های سیستم مدیریت محتوای سازمانی: DocuShare، Zoho Docs و eFileCabinet.

سیستم‌های مدیریت محتوای وب:

با سیستم‌های مدیریت محتوای وب، کاربران می‌توانند اجزای دیجیتال یک وب سایت را بدون دانش قبلی از زبان‌های نشانه گذاری یا برنامه نویسی مدیریت کنند. این سیستم محتوای دیجیتال و مدیریت وب‌سایت را با ارائه ابزارهای همکاری، تألیف و مدیریت تسهیل می‌کند. برخلاف اکثر CMS های دیگر که هم محتوای چاپی و هم محتوای وب را مدیریت می‌کنند، یک WCMS فقط محتوای آنلاین را مدیریت می‌کند. نمونه‌های سیستم مدیریت محتوای وب: Hubspot، WordPress، Webflow و Duda.

سیستم‌های مدیریت دارایی دیجیتال (DAM):

یک سیستم مدیریت دارایی دیجیتال (DAM) به شما امکان می‌دهد دارایی‌های دیجیتال را تولید، مدیریت، ذخیره، سازماندهی و توزیع کنید. DAM مبتنی بر ابر یک کتابخانه متمرکز است که به کارمند، مشتری یا پیمانکار اجازه می‌دهد تا از هر مکانی به محتوا دسترسی داشته باشد.

این سیستم در ابتدا فقط برای ذخیره داده‌های رسانه‌ای مانند تصاویر، فیلم‌ها و ضبط‌های صوتی استفاده می‌شد. این سیستم‌ها اکنون از فرمت‌های مختلفی از جمله لوگو، فونت، کاغذ و غیره پشتیبانی می‌کنند. نمونه های سیستم های مدیریت دارایی دیجیتال: MediaValet، Brainfolder و Bynder.

سیستم های مدیریت اسناد (DMS):

سیستم مدیریت اسناد (DMS) یک راه حل مبتنی بر ابر برای مدیریت، ذخیره و ردیابی اسناد است که ردیابی فایل کاغذی را منسوخ می‌کند. این یک راه حل خودکار برای آپلود، پردازش و توزیع اسناد تجاری ارائه می‌دهد که نیاز به چاپ، کپی یا اسکن را از بین می‌برد. نمونه‌هایی از سیستم‌های مدیریت اسناد: Google Workspace، Dropbox، OneDrive و iCloud.

پرطرفدارترین سیستم های مدیریت محتوا کدامند؟

با توجه به این که انواع سیستم مدیریت محتوا (CMS) برای کسب‌و‌کارهای مختلف در دسترس است، ممکن است این سوال برای شما مطرح شود که: پرطرفدارترین سیستم های مدیریت محتوا کدامند؟

سیستم‌های مدیریت محتوای زیر در سال 2024 محبوب‌ترین بوده‌اند:

  • وردپرس: بیش از 43.2٪ از وب سایت‌ها از وردپرس استفاده می‌کنند. وردپرس یک نرم افزار منبع باز است که به دلیل انعطاف‌پذیری و مقیاس‌پذیری آن شناخته شده است. علاوه بر این، گالری آن با بیش از 58000 افزونه وردپرس به کاربران کمک می‌کند تا هر نوع وب‌سایتی را ایجاد کنند.
  • جوملا: جوملا نیز یک CMS منبع باز است که بیش از ۲٪ از همه وب سایت ها را در اختیار دارد. در مقایسه با سایر پلتفرم‌های CMS، نرم‌افزار اصلی آن عملکردهای بیشتری مانند ویژگی‌های چند زبانه را ارائه می‌دهد. با این حال، راه‌اندازی اولیه جوملا می‌تواند برای کاربران غیر فنی چالش‌برانگیز باشد.
  • دروپال: معماری API انعطاف‌پذیر دروپال که برای توسعه‌دهندگان وب حرفه‌ای طراحی شده است، از پلتفرم‌های دیجیتال مختلف پشتیبانی می‌کند. در مقایسه با جوملا و وردپرس، دروپال ویژگی‌های داخلی خود را برای عملکرد و امنیت بهتر بهینه می‌کند. همچنین شایان ذکر است که وب سایت‌های دروپال نسبت به سایر نرم افزارهای CMS ترافیک وب بیشتری دارند.

سیستم مدیریت محتوا پلتفرمی است که در زمینه تولید، سازماندهی و انتشار انواع محتوا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وردپرس، جوملا و دروپال پرطرفدارترین سیستم های مدیریت محتوا هستند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نیاز به مشاوره دارید؟

کارشناسان ما به صورت 24/7 اماده مشاوره دادن به شما عزیزان هستند فقط کافیه با شمارهای زیر تماس بگیرید یا از طریق واتساپ با ما ذر ارتباط باشید در اسرع وقت جوابگو خواهیم بود.

مشاوره طراحی سایت آیکو

مشاوره رایگان خدمات طراحی سایت

تماس با پشتیبانی آیکو

مشاوره طراحی سایت آیکو