تفاوت ui و ux در چیست؟ تجربه و رابط کاربری

تفاوت ui و ux در چیست؟ تجربه و رابط کاربری

در این مطلب به توضیحاتی درباره تفاوت ui و ux در چیست؟ تجربه و رابط کاربری می پردازیم؟

 

تفاوت ui و ux در چیست؟ تجربه و رابط کاربری

تفاوت ui و ux در چیست؟ تجربه و رابط کاربری : همان‌طور که میدانید واژه‌ی UI مخفف User Interface و به معنای رابط کاربری و واژه‌ی UX مختصر شده‌ی عبارت User Experience و به معنای تجربه‌ی کاربری است ومیتوان گفت این دو مفهوم تفاوت های زیادی با هم دارند.

 

 

UI به بررسی طراحی ظاهر محصول می‌پردازد، در حالی که UX جنبه‌های عاطفی و احساسی کاربر را مورد توجه قرار می‌دهد. بنابراین میتوان اظهار کرد UI یکی از زیر مجموعه‌های UX به حساب می‌آید.

 

طراحی واسط کاربری یک محصول به سلیقه طراح بستگی دارد، درحالی که در طراحی تجربه کاربری باید سلیقه، رفتار و فرهنگ مخاطبان را درنظر گرفت.

 

UI در صنعت نرم افزار به هر چیزی که در صفحه نمایش داده می شود گفته می شود که شامل تصاویر، متن ها، جداول ، ویدئوها و همچنین رنگ و مکان آن ها می باشد. UX که بسیار وسیع تر از UI می باشد و به تجربه و احساس کاربر زمانی که از محصول شما استفاده می نمایند گفته می شود. در حقیقت کل یک محصول UX می باشد و و هر بخش از آن UI نامیده می شود.

آیکو

نکته اصلی تفاوت UI/UX این است که طراحی UX کاملاً مربوط به تجربه کاربر است‌، در حالی که طراحی رابط کاربری یا همان UI مربوط به نحوه ارائه‌ی المان‌های رابط یک محصول می باشد. یک طراح UX کل سفر کاربر را برای انجام دادن یک عمل خاص در نظر می گیرد و مدام ذهن او با سوال های زیر درگیر است:

  • کاربر برای انجام کار خود چه مراحلی را طی می کند؟
  • کاربر برای تکمیل کار خودشان نیاز به انجام چه کارهایی دارند؟
  • کاربر بعد از استفاده از محصول چه حسی خواهد داشت؟
  • کاربر برای انجام کار خود کدام راه را انتخاب میکند؟
  • و …

 

Dain Miller رابطه بین طراحی UX و UI را به طور کامل در یک خط این چنین تعریف می کند:

به عنوان مثال UI زین و یک رکاب برای سوار شدن بر یک اسب می‌باشد و UX مربوط به احساسی است که شما پس از سوار شدن بر روی یک اسب تجربه می کنید.

مثال های دیگری از تفاوت های ui , ux

 

 

 

به عنوان مثال زمانی که ما قصد داریم بخش تبلیغات موجود در سایت را مشاهده کنیم اینکه ظاهر هر فیلد، نحوه‌ی نمایش گزینه‌ها و رنگ ان ها و… چگونه باشد به طراحی UI بستگی دارد اما اینکه چه تبلیغات هایی در انجا قرار گرفته و تا کاربر زود تر به موارد لازم برسد و بهترین مکان قرار گیری تبلیغات چه جایی باشد که مزاحم بقیه قسمت ها نباشید به طراحی UX بستگی دارد.

UI رابط کاربری چیست ؟ نقش UI در طراحی سایت

 

UI بدون UX مانند نقاشی است که بدون فکر روی یک دیوار طراحی می شود ممکن است طراحی زیبایی باشد اما هیچ منطقی در آن وجود نخواهد داشت. و بالاعکس UX  بدون UI مانند مجسمه ای است که در میدان شهری طراحی شده است که اما بدون هیچ طرح ونقشی. پس متوجه میشویم برای ایجاد یک محصول کاربردی باید به هر دوی این موارد توجه کرد.

یا اگر محصولی را به عنوان بدن یک انسان در نظر بگیرید، اندام‌ها‌ی بدن ما طراحی UX را نشان می‌دهند و طراحی UI نشان دهنده انواع حس‌ها و واکنش‌های بدن ما به محیط بیرونی است.

 

 

 

 

این عکس معمولا به عنوان تفاوت ui و ux معرفی می‌شود. ولی در اصل اینطور نیست. فرض کنیم عکس بالا گوشه‌ای از یک سایت است. uxکار به صورت پیش‌فرض گفته است که با توجه به نیاز کاربر باید یک راه ایجاد کنیم. ui کار طرح این جاده را زده و خروجی را ساخته است. اما وقتی تجربه‌ی واقعی کاربران دیده شده است که کاربرراه دیگری را انتخاب می کند. حالا uxکار باید نسبت به اولویت‌هایی که دارد طرح دیگری بدهد. مثلا اگر اولویت راحتی کاربر است، باید پیشنهاد بدهد مسیر را تغییر بدهند. یا اگر اولویت حفظ ظاهر یا چمن‌هاست، باید پیشنهاد استفاده از فنس را بدهد. دوباره که این مسیر تغییر کرد (بروزشد) طراح تجربه کاربری باز باید تجربه مخاطب را زیر ذره‌بین بگذارد و تحلیل کند تا نتیجه نهایی باز هم بهتر شود. یعنی این کار هیچ وقت قطع نمی‌شود. امیدوارم این مثال دقیقا نشان داده باشد که ux چیست؟ ui چیست؟ و این دو به چه دردی می‌خورند.

شرکت آیکو وب

تفاوت طراح UX و UI . رابط کاربری و تجربه کاربری

 

مفاهیم طراحی UX و UI به هم شباهت دارند و تا حدی باعث گیج شدن مخاطب می‌شوند. اما حقیقت این است که این دو فعالیت با هم تفاوت زیادی دارند. در اینجا به سه تفاوت اصلی که بین طراحان UX و UI وجود دارد اشاره می‌کنیم:

 

هدف UX عملکرد یک محصول و رسیدن به هدفی خاص است حال آن که هدف UI کیفیت تعامل کاربر نهایی با محصول خواهد بود. در واقع UI سعی دارد که UX به هدف خود برسد.

 

طراحی UI جنبه‌ی هنری دارد چون به جلوه‌های هنری می‌پردازد؛ کار آن طراحی محصول با هدف رابط کاربری است. UI بر محصول نهایی که کاربر نهایی می‌بیند، می‌شنود، لمس و حس می‌کند، تاثیر خواهد گذاشت. اما طراحی UX جنبه‌ی اجتماعی دارد چرا که مسیر تحقیق بازار و ارتباط با مشتری، به منظور درک نیازهای آن‌ها، را طی می‌کند.

 

UX کلی‌گرا است چرا که بر مدیریت پروژه و آنالیز تمرکز دارد و در این راستا به ایده‌پردازی، توسعه و ارائه‌ی پروژه‌ می‌پردازد. اما طراحی UI بیشتر جزء‌گرا بوده و جنبه‌ی تکنیکی دارد. UI باید اجزای طرح را برای محصول نهایی بسازد.

 

و اما به طور خلاصه میتوان گفت:

 

  • طراحی UX بیشتر در مورد شناسایی و حل کردن مشکلات کاربران است و طراحی UX در مورد ایجاد رابط های تعاملی بصری‌، زیبا و دل انگیز می باشد.
  • طراحی UX معمولاً در فرآیند تولید محصولات حرف اول را می زند و پس از آن UI قرار می گیرد.
  • طراح UX اسکلت اصلی محصول و نقشه سفر کاربران را به آنها نشان می دهد. سپس طراح UI آن را با عناصر بصری و تعاملی زیبا می کند.
  • UX می تواند برای هر نوع محصول یا تجربه ای اعمال شود اما UI بیشتر برای خلق محصولات و تجربیات دیجیتال است.

 

UX Designer) UX) چیست ؟ تجربه کاربری در طراحی وب سایت

 

 

اما در اینجا این سوال پیش می آید که کدامیک برای شما مناسب تر است؟

در حالی که طراحی UX و UI دست به دست هم می دهند و مکمل هم هستند، نیازی نیست که در هر دو آن ها تخصص داشته باشید. اما قبل از آن که تصمیم بگیرید کدامیک برای شما مناسب تر است و باید ان را انتخاب کنیدو  باید بررسی کنیم که یک طراح UX چه کاری انجام می دهد.

برای درک بهتر وظایف این دو را به طور خلاصه بیان می کنیم:

وظایف طراح UX و وظایف عبارت هستند از:

  • تحلیل رقبا
  • ساخت فریم ها و نمونه سازی اولیه (پروتوتایپ)
  • هماهنگی با طراحان رابط کاربری و یکپارچه سازی هدف ها
  • هماهنگی با شرکت ها و افراد توسعه دهنده
  • تجزیه و تحلیل مشتری
  • معماری اطلاعات
  • تست کردن نمونه ی اولیه و تکرار مراحل بالا در صورت نیاز
  • تجزیه و تحلیل و ارزیابی عملکرد محصول

 

همان طور که مشاهده نمودید نقش UX پیچیده و چند وجهی است و در نهایت ، هدف این است که اهداف تجاری را به نیازهای کاربر از طریق فرایند آزمایش و اصلاح محصول به گونه ای که هر دو طرف رابطه را راضی می کند ، متصل کند.

 

 

 

 

وظایف طراح UI عبارت هستند از:

  • تحلیل و صحبت با مشتری
  • تحقیقات مربوط به طراحی
  • بررسی نام تجاری
  • طراحی المان ها و تیکت ها برای راهنمایی کاربر
  • نمونه سازی UI
  • ایجاد تعامل و انیمیشن
  • سازگاری محصول با صفحه نمایش
  • پیاده سازی و اشتراک آن با شرکت یا افراد توسعه دهنده

 

به عنوان یک طراح بصری و تعاملی ، نقش UI برای هر محصول دیجیتال بسیار حائز اهمیت است و یک عنصر اصلی در ایجاد اعتماد به یک نام تجاری است. ک یک طراح رابط کاربری می تواند کد نویسی انجام دهد و این موضوع به او دید بهتری می دهد تا طرح های آن قابل اجرا باشد. در حالی که UX نیازی به داشتن مهارت کدنویسی ندارد و اگر برنامه نویسی را انجام ندهد در کار او مشکلی پیش نمی آید.

اجازه بدهید از قول هلگا مورنو طراح و متخصص که مقاله فاصله بین طراح UI  و UX را نوشته است نقل کنیم:

اگر می گوییم که ”زیباست ولی کار با آن سخت است“. این یک مثال از طراحی خوب UI و طراحی ضعیف UX است و برعکس مواردی هست که می گوییم ” کاربردی است اما طراحی اش افتضاح است! ” این یک مثال از طراحی خوب UX و طراحی ضعیف UI است.

پس متوجه شدید که هر دو نقش مهمی دارند و تصور کنید چه میشد اگر هر دو قسمت خوب طراحی می شدند. پس اگر می خواهید وارد یکی از این دو زمینه طراحی بشوید انتخاب شما باید بر مبنای این باشد که کدام برای شما جذاب تر است.

 

 و اما سخن در آخر باید بگوییم:

مشتری در ازای محصول یا خدمات شما پول خرج می‌کند. بنابراین باید چیزی که انتظارش را دارد در برابر این هزینه دریافت کند. اگر محصول یا خدمات شما پاداشی را که مشتری‌ها به دنبالش هستند به آن‌ها ندهد، بدون شک به سراغ تولید‌کننده‌ی دیگری می‌روند که پاسخگوی نیاز آن‌ها باشد پس میتوان گفت که UX و UI هر دو برای توسعه و ارائه‌ی محصول ضروری هستند و مباحثی نیستند که بتوان آن‌ها را بی‌اهمیت خواند. اگر مشتری تجربه‌ی خوبی از کار با سایتتان داشته باشد، باعث افزایش درآمد شما می شود در نتیجه با سرمایه‌گذاری در UX و UI، بر روی محصول یا خدمات خود سرمایه‌گذاری می‌کنید.

پس دو مفهوم طراحی تجربه کاربری و طراحی رابط کاربری کاملا مکمل یکدیگرند. برای ایجاد یک تجربه کاربری رضایت‌بخش و خوب، هر دو حوزه ی نامبرده باید قوی و منسجم عمل کنند. بنابراین وجود هر دوی آن‌ها به یک اندازه ضروری است و نمی‌توان یکی را به دیگری ترجیح داد.

 

طراحی سایت

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

محتوای پیشنهادی

دسته ها

نیاز به مشاوره دارید؟

کارشناسان ما به صورت 24/7 اماده مشاوره دادن به شما عزیزان هستند فقط کافیه با شمارهای زیر تماس بگیرید یا از طریق واتساپ با ما ذر ارتباط باشید در اسرع وقت جوابگو خواهیم بود.

مشاوره طراحی سایت آیکو

مشاوره رایگان خدمات طراحی سایت

تماس با پشتیبانی آیکو

مشاوره طراحی سایت آیکو