مشاوره

UX در طراحی سایت

تاثیر ux در طراحی سایت

 

طراحی UX یک زمینه بسیار وسیع، چند رشته ای و جذاب است. این موضوع محصولات و خدماتی را که ما به صورت روزانه استفاده می کنیم شکل می دهد و می تواند موفقیت یک تجارت یا برند را ایجاد یا شکست دهد.

حرفه ای در طراحی UX سریع و چالش برانگیز است و به مجموعه مهارت های بسیار متنوعی نیاز دارد. اگر می خواهید وارد این زمینه شوید، چیزهای زیادی برای یادگیری وجود دارد!

در این راهنما، ما مقدمه طراحی UX را ارائه خواهیم کرد و همه چیز را به شما خواهیم گفت.

 

 

 

طراحی تجربه کاربری(UX)  چیست؟

طراحی UX چیست

طراحی تجربه کاربری(UX)به هرگونه تعامل کاربر با محصول یا خدمات اشاره دارد.  یک طراح UX تک تک عناصری که این تجربه را شکل می‌دهند را بررسی می کند، احساس کاربر را در نظر می‌گیرد و اینکه بررسی می کند که کاربر چقدر راحت می‌تواند وظایف مورد نظر خود را انجام دهد. این راحتی می تواند هر چیزی باشد، از احساس رضایت از یک محصول فیزیکی که در دست شما است گرفته تا اینکه فرآیند پرداخت هنگام خرید آنلاین کالا چقدر ساده است. هدف طراحی UX ایجاد تجربیات دلپذیر، آسان، کارآمد، مرتبط و همه جانبه برای کاربر است.

     “UX تمام جنبه های تعامل کاربر نهایی با شرکت، خدمات و محصولات آن را در بر می گیرد.”

     — دان نورمن، دانشمند شناختی و معمار تجربه کاربری

طراحان UX  مواردی مانند تحقیقات بازار، توسعه محصول، استراتژی و طراحی را برای ایجاد تجربیات کاربر یکپارچه و ترکیب می کنند. آنها پلی برای مشتری می سازند و به شرکت کمک می کنند تا نیازها و انتظارات آنها را بهتر درک کند – و البته برآورده کند.

طراحی رابط کاربری مشابه UX نیست. UI به رابط واقعی یک محصول اشاره دارد. طراحی بصری صفحه‌هایی که کاربر هنگام استفاده از یک برنامه تلفن همراه یا یک وبسایت از طریق آن در محصول حرکت می‌کند، یا دکمه‌هایی که هنگام مرور یک وب‌سایت کلیک می‌کنند. طراحی رابط کاربری مربوط به تمام عناصر بصری و تعاملی یک محصول است که همه چیز را از تایپوگرافی و پالت های رنگ گرفته تا انیمیشن ها و نقاط لمس ناوبری (مانند دکمه ها و نوارهای اسکرول) را پوشش می دهد.

UX و UI دست به دست هم می دهند و طراحی رابط کلی محصول بر عهده می گیرند.

طراحی UX در همه جا وجود دارد: چیدمان یک سوپرمارکت، ارگونومی یک وسیله نقلیه، قابلیت استفاده از یک برنامه تلفن همراه. در حالی که اصطلاح “تجربه کاربر” برای اولین بار توسط دان نورمن در دهه 90 ابداع شد، مفهوم UX برای مدت طولانی تری وجود داشته است.

 

UX Designer) UX) چیست ؟ تجربه کاربری در طراحی وب سایت(در تب جدید مرورگر باز می شود )

تاریخچه  UX

برخی از اساسی ترین اصول UX را می توان تا 4000 سال قبل از میلاد در فلسفه چینی باستانی یعنی فنگ شویی دنبال کرد، که بر چیدمان محیط اطراف شما به بهینه ترین، هماهنگ ترین و کاربرپسندترین روش  ممکن تمرکز دارد. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهد، در اوایل قرن پنجم قبل از میلاد، تمدن های یونان باستان ابزار و محل کار خود را بر اساس اصول ارگونومیک طراحی می کردند.

در اواخر قرن نوزدهم، متفکران و صنعتگران بزرگی مانند فردریک وینسلو تیلور و هنری فورد شروع به ادغام اصول طراحی تجربه اولیه در فرآیندهای تولید خود کردند. در مأموریتی برای کارآمدتر کردن نیروی انسانی، تیلور تحقیقات گسترده‌ای در مورد تعاملات بین کارگران و ابزارهای آنها انجام داد – درست مانند طراحان UX که امروزه نحوه تعامل کاربران با محصولات و خدمات را بررسی می‌کنند.

 

یکی دیگر از چهره های کلیدی در تاریخ UX، مهندس صنایع هنری دریفوس است. دریفوس در کتاب خود به نام طراحی برای مردم (1955)، توصیف بسیار دقیقی از آنچه ما اکنون به عنوان طراحی UX می شناسیم ارائه می دهد:

    «وقتی نقطه تماس بین محصول و مردم به نقطه اصطکاک تبدیل شود، آنگاه [طراح] شکست خورده است. از سوی دیگر، اگر مردم با تماس با محصول ایمن‌تر، راحت‌تر، مشتاق‌تر برای خرید، کارآمدتر – یا ساده‌تر خوشحال شوند – طراح موفق شده است.»

     – هنری دریفوس، مهندس صنایع

 

در اوایل دهه 90، دانشمند شناختی دان نورمن به عنوان معمار تجربه کاربری به تیم اپل پیوست و او را به اولین فردی تبدیل کرد که UX را در عنوان شغلی خود داشت. او اصطلاح «طراحی تجربه کاربری» را مطرح کرد زیرا می‌خواست «همه جنبه‌های تجربه فرد را با یک سیستم، از جمله طراحی صنعتی، گرافیک، رابط، تعامل فیزیکی و کتابچه راهنمای کاربر پوشش دهد». از آن زمان، هر یک از این حوزه ها به تخصص های خاص خود گسترش یافته اند. این روزها، تمایل فزاینده‌ای برای شرکت‌ها وجود دارد که برای نقش‌های بسیار خاص، مانند محقق UX یا طراح تعامل، استخدام کنند تا تمام جنبه‌های مختلف تجربه کاربر را پوشش دهند.

برای قرن ها، انسان ها به دنبال بهینه سازی محیط اطراف خود برای حداکثر راحتی کاربر بوده اند. این روزها، اصطلاح طراحی UX دارای مفاهیم دیجیتالی قوی است که اغلب به برنامه ها، وب سایت ها، نرم افزارها، ابزارها و فناوری اشاره دارد.

طراحی UX و UI

رشته های طراحی رابط کاربری

UX یک اصطلاح گسترده است که می تواند به چهار رشته اصلی تقسیم شود: استراتژی تجربه (ExS)، طراحی تعامل (IxD)، تحقیق کاربر (UR) و معماری اطلاعات (IA).

 

استراتژی تجربه (ExS)

طراحی UX فقط مربوط به کاربر نهایی نیست. این موضوع ارزش زیادی برای کسب و کار ارائه محصول یا خدمات به ارمغان می آورد. استراتژی تجربه همه چیز در مورد طراحی یک استراتژی کسب و کار جامع است که هم نیازهای مشتری و هم نیازهای شرکت را در بر می گیرد.

 

طراحی تعامل (IxD)

طراحی تعامل به نحوه تعامل کاربر با یک سیستم با در نظر گرفتن تمام عناصر تعاملی مانند دکمه ها، انتقال صفحه و انیمیشن ها می پردازد. طراحان تعاملی به دنبال ایجاد طرح‌های بصری هستند که به کاربر اجازه می‌دهد وظایف و اقدامات اصلی را بدون زحمت انجام دهد.

تحقیقات کاربر (UR)

طراحی UX همه چیز در مورد شناسایی یک مشکل و طراحی راه حل است. این امر مستلزم تحقیق و بازخورد گسترده از مشتریان موجود یا بالقوه است. در طول مرحله تحقیق، طراحان UX نظرسنجی را راه اندازی می کنند، مصاحبه ها و تست قابلیت استفاده را انجام می دهند و شخصیت های کاربر را برای درک نیازها و اهداف کاربر نهایی ایجاد می کنند. آنها داده‌های کمی و کیفی را جمع‌آوری می‌کنند و از آن برای تصمیم‌گیری طراحی خوب استفاده می‌کنند.

معماری اطلاعات (IA)

معماری اطلاعات عبارت است از سازماندهی اطلاعات و محتوا به شیوه ای معنادار و قابل دسترس. معماری اطلاعات برای کمک به کاربر برای حرکت در مسیر خود در اطراف یک محصول بسیار مهم است. برای تعیین IA هر محصول معین، معماران اطلاعات رابطه بین مجموعه های مختلف محتوا را در نظر می گیرند. آنها همچنین به زبان مورد استفاده توجه زیادی دارند و اطمینان حاصل می کنند که هم قانع کننده و هم سازگار است.

 

در این چهار حوزه، مجموعه کاملی از زیرشاخه ها وجود دارد. طراحی تجربه کاربری بسیار بیشتر از یک مورد طراحی و قاب سیمی است. این یک زمینه چند رشته ای است که از عناصر علوم شناختی و روانشناسی، علوم کامپیوتر، طراحی ارتباطات و موارد دیگر استفاده می کند.

 یک طراح رابط کاربری چه می کند؟

طراحان UX به دنبال این هستند که محصولات، خدمات و فناوری های روزمره را تا حد امکان کاربر پسند و در دسترس قرار دهند. آنها از تفکر طراحی استفاده می کنند تا خواسته های کاربر را با امکان سنجی فنی و امکان پذیری تجاری تطبیق دهند. فرآیند تفکر طراحی را می توان به چهار مرحله مختلف تقسیم کرد: الهام، مفهوم سازی، تکرار و نمایش.

 

در مرحله الهام، طراح UX به دنبال درک و مشاهده است. برای انجام این کار، آنها تحقیقات گسترده و تجزیه و تحلیل رقبا را انجام می دهند تا به طور کامل مشکل یا چالشی را که قصد حل آن را دارند درک کنند. این شامل مصاحبه با کسانی است که مستقیماً با محصول درگیر هستند یا خواهند بود.

 

سپس طراح از این بازخورد برای شناسایی اهداف، احساسات، نقاط ناپسند و رفتار کاربر استفاده می کند. همه این اطلاعات به شکل گیری شخصیت های کاربر کمک می کند. گام بعدی این است که این شخصیت‌ها در هنگام استفاده از یک محصول خاص، چه تلاشی برای دستیابی به آن دارند و سفری که برای انجام این کار طی خواهند کرد چه گونه است. طراح معماری اطلاعات را در نظر می گیرد و از تکنیک های مختلفی برای ترسیم جریان های کاربر استفاده می کند.

 

 

 

هنگامی که جریان کاربر مشخص شد، طراح می داند که کاربر باید چه مراحلی را برای تکمیل وظایف مورد نظر خود انجام دهد. آنها به صورت بصری راه حل هایی را برای هر یک از این مراحل ایجاد می کنند و قالب ها و نمونه های اولیه از ظاهر محصول نهایی را ایجاد می کنند.

 

با در دست داشتن نمونه های اولیه، طراح UX تست های قابلیت استفاده را انجام می دهد تا ببیند کاربران چگونه با محصول تعامل دارند. این نشان می دهد که آیا کاربر می تواند وظایف مورد نظر خود را انجام دهد یا خیر، یا اینکه آیا نیاز به انجام تغییرات است یا خیر.

 

طراحان UX نه تنها راه حل هایی برای مشکلات کاربران ارائه می دهند. آنها همچنین باید ایده ها و طرح های خود را به عنوان بخشی از کار روزانه خود به ذینفعان کلیدی ارائه دهند.

 

این فقط یک نمای کلی از فرآیند طراحی UX است. در واقع، وظایف بسته به اندازه و نیازهای خاص شرکت متفاوت خواهد بود. شرکت های بزرگتر ممکن است تیمی از طراحان را استخدام کنند که هر کدام بر جنبه خاصی از فرآیند مانند تحقیق یا طراحی بصری تمرکز دارند. در شرکت‌های کوچک‌تر و استارت‌آپ‌ها، برای طراح UX غیرعادی نیست که کلاه‌های مختلف به سر کند و طیف وسیعی از وظایف را بر عهده بگیرد.

 

مهم نیست که چه محصول یا خدماتی را طراحی می کنند، یا در چه مرحله ای از فرآیند هستند، طراحان UX سوالات زیر را از خود خواهند پرسید:

 

  • آیا محصول قابل استفاده است؟ آیا منطقی و آسان برای استفاده است؟
  • آیا این محصول (خدمات) مشکل کاربر را حل می کند؟
  • آیا برای دسته های مختلف کاربران قابل دسترسی است؟
  • آیا محصول یا خدمات مطلوب است؟ آیا تجربه مثبتی ایجاد می کند که کاربر از تکرار آن خوشحال شود؟

 

طراحان این حوزه از چه ابزارهایی استفاده می کنند؟

طراحان UX در حین انجام کار خود به تعدادی ابزار مختلف متکی هستند. در مرحله تحقیق و الهام، آنها از ابزارهای نظرسنجی و همچنین نرم افزار های چت تصویری مانند اسکایپ برای مصاحبه با کاربران و جمع آوری اطلاعات تا حد امکان استفاده خواهند کرد. همچنین برنامه‌های خاصی برای وایرفریم، نمونه‌سازی اولیه و تست وجود دارد که Balsamiq، InVision و UsabilityHub از محبوب‌ترین برنامه‌ها در این صنعت هستند. علاوه بر برنامه های خاص طراحی، طراحان از ابزارهای ارتباطی و مدیریت پروژه نیز برای پیگیری کار خود در همه زمان ها استفاده می کنند.

همانطور که صنعت فناوری رشد می کند، زمینه طراحی UX به طور فزاینده ای متنوع می شود. طراحان UX می توانند بر روی طیف گسترده ای از پروژه ها در زمینه های مختلف کار کنند.

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

 

آیا این نوع طراحی ارزش دارد؟

در میان بسیاری از افسانه ها و تصورات غلط UX، این فرض نیز اشتباه است که طراحی UX “فقط یک مد است”. اما در واقعیت، ارزش طراحی UX بسیار زیاد است. نه تنها برای کاربر نهایی، بلکه برای کسب و کار یا برندی که پشت تجربه کاربر قرار دارد.

از دیدگاه کاربر، طراحی UX خوب در نهایت ما را قادر می سازد تا زندگی روزمره خود را تا حد امکان بدون زحمت انجام دهیم. از تنظیم زنگ هشدار گرفته تا چت آنلاین با دوستان، گوش دادن به موسیقی یا استفاده از برنامه تقویم، سهولت انجام این اقدامات نتیجه طراحی خوب است.

هنگام طراحی این تجربیات، طراحان UX باید در نظر داشته باشند که چگونه می توانند برای انواع کاربران ارزش ایجاد کنند. آنها این کار را با تمرین طراحی فراگیر انجام می دهند – که در غیر این صورت به عنوان طراحی جهانی یا قابل دسترس شناخته می شود.

جمع بندی

طراحی تجربه کاربری (UX) فرآیندی است که تیم‌های طراحی از آن برای ایجاد محصولاتی استفاده می‌کنند که تجربیات معنادار و مرتبطی را به کاربران ارائه می‌دهند. این شامل طراحی کل فرآیند به دست آوردن و یکپارچه سازی محصول، از جمله جنبه های نام تجاری، طراحی، قابلیت استفاده و عملکرد است.

مهم نیست که چه محصول یا خدماتی ارائه می دهید. اگر می خواهید در کسب و کار خود موفق شوید قطعا نیاز دارید تا تمرکز زیادی را بر روی این بخش بگذارید.

 

نگارش محتوا : شرکت آیکو وب

[کل: 1 میانگین: 5]
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نیاز به مشاوره دارید؟

کارشناسان ما به صورت 24/7 اماده مشاوره دادن به شما عزیزان هستند فقط کافیه با شمارهای زیر تماس بگیرید یا از طریق واتساپ با ما ذر ارتباط باشید در اسرع وقت جوابگو خواهیم بود.

مشاوره طراحی سایت آیکو

مشاوره رایگان خدمات طراحی سایت

تماس با پشتیبانی آیکو

مشاوره طراحی سایت آیکو