UI در طراحی سایت

تاثیر UI در طراحی سایت

تجارت و زندگی امروزه ما به طور کلی به اینترنت، برنامه های وب و برنامه های تلفن همراه وابسته شده است. در نتیجه، شرکت‌ها دریافته‌اند که بهترین راه برای رقابت در این فضا ها، ساختن یک رابط کاربری(UI) جذاب و کارآمد است که تجربه کاربر (UX) را بهینه تر می‌کند. در این مقاله، ما تعریف می کنیم که رابط کاربری چیست و تاثیر رابط کاربری خوب در طراحی سایت را مورد بحث قرار می دهیم و نکاتی را که باعث می شود بازدید کنندگان وبسایت شما به مشتری های دائمی شما تبدیل شوند، ارائه می دهیم.

ui design

 

رابط کاربری (UI) چیست؟

رابط کاربری (UI)نقطه ای است که در آن کاربران انسانی با یک کامپیوتر، وب سایت یا برنامه تعامل پیدا می کنند. هدف از رابط کاربری، مؤثر، آسان و شهودی کردن تجربه کاربر با فضای ایجاد شده است که نیازمند حداقل تلاش کاربر برای دریافت حداکثر نتیجه دلخواه است.
رابط کاربری در لایه‌هایی از تعامل ایجاد می‌شود که برای حواس انسان جذاب است (بینایی، لامسه، شنوایی و موارد دیگر). رابط های کاربری شامل دستگاه های ورودی مانند صفحه کلید، ماوس، پد لمسی، میکروفون، صفحه لمسی، اسکنر اثر انگشت، قلم الکترونیکی و دوربین و دستگاه های خروجی مانند مانیتور، بلندگو و چاپگر هستند. دستگاه هایی که با حواس چندگانه تعامل دارند، «واسط کاربری چند رسانه ای» نامیده می شوند. برای مثال، رابط کاربری روزمره ما واسط کاربری چند رسانه ای است که از ترکیبی از ورودی های لمسی (صفحه‌کلید و ماوس) و خروجی های دیداری و شنیداری (مانیتور و بلندگو) استفاده می‌کند.

UX در طراحی سایت

انواع دیگر رابط های کاربری می تواند شامل موارد زیر باشد:
رابط کاربری مبتنی بر فرم:
وارد کردن داده ها به یک برنامه با ارائه لیستی از انتخاب ها. به عنوان مثال، منوی تنظیمات در یک دستگاه، رابط کاربری مبتنی بر فرم است.

رابط کاربری گرافیکی:
یک رابط ورودی لمسی با یک رابط خروجی بصری (صفحه کلید و مانیتور).

رابط کاربری لیست محور:
رابط کاربری که از فهرستی از انتخاب ها برای پیمایش در یک برنامه یا وب سایت استفاده می کند. برای مثال، دستگاه‌های خودپرداز از رابط‌های کاربری منو محور استفاده می‌کنند که استفاده از آن را برای همه آسان می کند.

 

 

رابط کاربری برای برآورده کردن انتظارات کاربران و پشتیبانی از عملکرد موثر سایت شما مهم است. یک رابط کاربری خوب، تعامل مؤثر بین کاربر و برنامه را از طریق تصاویر متضاد، طراحی تمیز و پاسخگویی مناسب تسهیل می کند. هنگام طراحی UI برای سایت خود، بسیار مهم است که انتظارات کاربر را از نظر دسترسی، زیبایی بصری و سهولت استفاده در نظر بگیرید. ترکیبی بهینه از تصاویر موثر و پاسخگویی کارآمد، نرخ بهره وری سایت شما را بهبود می بخشد، زیرا نیازهای کاربر را پیش بینی می کند و سپس آن نیازها را برآورده می کند.

در اینجا مهمترین عناصر کلی یک UI عالی وجود دارد:
معماری اطلاعات:
عملکرد یک سایت بر اساس معماری اطلاعات ساخته شده است. ساختار و سازماندهی محتوای وب سایت شما به روشی منطقی، برای کمک به حرکت کاربران در سایت با حداقل تلاش ممکن، امری بسیار مهم است. اجزای معماری اطلاعات شامل سه نوع اصلی ساختار سازمانی است: سلسله مراتبی (سطح اهمیت)، ترتیبی (ترتیب منطقی مراحل) و ماتریسی (که در آن کاربران، سازماندهی محتوایی را که می خواهند انتخاب می کنند).
مثال: عناصر ناوبری (دکمه‌ها، برگه‌ها، نمادها)، برچسب‌ها، بخش جستجو (نوار جستجو) و…

UI رابط کاربری چیست ؟ نقش UI در طراحی سایت

 

طراحی بصری:
اهمیت زیبایی سایت شما به قدری زیاد است که نمیتوان آن را دست کم گرفت. یک طراحی زیبا و تاثیرگذار از عناصری مانند رنگ، کنتراست، فونت، ویدیو و عکس برای جذب بازدیدکنندگان و آسان کردن خواندن آن‌ها استفاده می‌کند .این عناصر همگی درکنار یکدیگر قرار میگیرند تا یک جریان منطقی و بصری از عملکرد شما ایجاد کنند.
مثال: کنتراست، رنگ، فضای سفید، تایپوگرافی، موبایل ریسپانسیو و…

 

چرا طراحی رابط کاربری(UI) بسیار مهم است؟

طراحی رابط کاربری یکی از دلایلی است که باعث می شود ترافیک و بازدید از وبسایت شما بیشتر شود. یک رابط کاربری خوب مردم را جذب وبسایت شما می کند و در آنجا نگهشان می دارد. این چیزی است که باعث می شود مردم سایت شما را به دوستان و آشنایان توصیه کنند و به مشتریان وفادار شما تبدیل شوند.
چیزی که بسیاری از افراد را شگفت زده می کند این است که حتی کوچکترین تنظیمات و تغییرات در طراحی UI چقدر می تواند تأثیر گذار باشد. به عنوان مثال، آیا می دانستید که تنها شکل یک دکمه می تواند کلی اطلاعات راجب کارکرد آن و کاآمدی آن بدهد؟ حتی فکر کردن به این موضوع دیوانه کننده است، اما حقیقت دارد. افراد بر اساس جزئیات بصری، غرایز خاصی دارند که در نحوه تعامل آنها با یک وب سایت نقش دارد که شرکت های توسعه وب و نرم افزار باید این غرایز را در نظر بگیرند. در حقیقت این شیوه طراحی سایت شما است با مردم صحبت می کند و اگر می خواهید در کسب و کار خود پیشرو باشید و یا یک وبسایت موفق داشته باشید باید این موضوع را جدی بگیرید.
علاوه بر موارد بنیادی در طراحی سایت مانند شکل دکمه‌ها و طرح‌های رنگی، اگر تعامل با سایت شما دشوار باشد، این احتمال وجود دارد که افراد در سایت شما باقی نمانند. وقتی افراد از وبسایت شما بازدید می کنند، ایجاد تجربه کاربری رضایت بخش برای آنها باید یکی از اولویت های اصلی شما باشد. وقتی افراد تجربه خوبی در سایت شما داشته باشند، نرخ تبدیل آنها به مشتری های دائمی شما بالاتر است و تمایل دارند به افراد بیشتری در مورد کسب و کار شما بگویند و این به معنای شانس بیشتر برای افزایش فروش و حتی فرصت های بالاتر برای رشد باشگاه مشتریان شما است. وقتی افراد تجربه بدی در سایت شما داشته باشند، احتمال رد شدن محصول یا شرکت شما به طور تصاعدی افزایش خواهد یافت.

 

یک ui زیبا در : طراحی سایت در همدان

زمانی که شما برای برقراری ارتباط با بیشتر مخاطبان خود به بازاریابی اینترنتی متکی باشید اهمیت این امر دو چندان می شود. به بیان ساده، طراحی UI مهم است زیرا بدون آن احتمالاً باید به چاپ بروشور و برقراری تماس های سرد و کسل کننده متوسل شوید. مردم قضاوت های فوری می کنند و وقتی از سایت شما بازدید می کنند، ترجیح می دهند 30 ثانیه برای باز کردن یک سایت جدید صرف کنند تا اینکه در یک سایت دشوار درگیر رفع نیاز های خود باشند. اگر باشگاه مشتریان شما، وبسایتتان را بسیار پیچیده، گیج کننده یا دشوار برای استفاده یا پیمایش بیابند، در غیر این صورت یک محصول حتی با کیفیتی خارق العاده به راحتی می تواند شکست بخورد.
مردم دوست دارند به راحتی چیزها را درک کنند، به همین دلیل است که کارکرد اکثر محصولات فیزیکی را می‌توان بدون بررسی و مطالعه یک کتابچه راهنمای 1000 صفحه‌ای کشف کرد. قابل درک کردن طراحی UI سایت شما بدون کتابچه راهنمای کاربر، تفاوت بین موفقیت کامل و یک شکست بالقوه و دلسرد کننده است. به زبان ساده تر، طراحی رابط کاربری مهم است زیرا می تواند باشگاه مشتریان وفادار شما را ایجاد کند یا آن را به طور کل از بین ببرد.یک طراحی سایت مناسب، مشکلات کمتری ایجاد می کند، مشارکت کاربر را افزایش می دهد، عملکرد وبسایت شما را کامل می کند و پیوند قوی بین مشتریان و وب سایت شما ایجاد می کند.

 

ویژگی های یک رابط کاربری خوب چیست؟

 

همانطور که گفته شد مردم ترجیح می دهند 30 ثانیه برای باز کردن یک سایت جدید صرف کنند تا اینکه در یک سایت دشوار درگیر رفع نیاز های خود باشند.اکنون شاید برای شما نیز سوال شده باشد که چگونه می توان تجربه ای رضایت بخش و بی بدیل برای کاربران بازدید کننده از سایت ایجاد کرد؟
ما در اینجا پنج اصل طراحی یک رابط کاربری خوب را به شما معرفی میکنیم که باعث می شود بازدیدکنندگان وبسایت شما به طرفدارانی سرسخت برای محصولاتتان تبدیل شوند:

بار فکری را به حداقل برسانید.
بار فکری به میزان قدرت پردازش ذهنی یک کاربر برای استفاده از یک محصول اشاره دارد. در مواجهه با بار بیش از حد اطلاعات، کاربران جزئیات مهم را از دست می دهند، غرق در مسائل کم اهمیت می شوند یا حتی وب سایت یا برنامه شما را به طور کلی رها می کنند. برای اینکه بار فکری را به حداقل برسانید، از استفاده از پیوندهای قدیمی، تصاویر نامربوط و متن های بی معنی پرهیز کنید. درعوض، اصول کلی سازماندهی محتوا مانند گروه بندی موارد مرتبط، نکات مهم، عناوین واضح و فراخوان آشکار را اعمال کنید.

  • سازگاری دارای نقشی کلیدی است.
    سازگاری در رابط کاربری به کاربر این امکان را می دهد که سریعتر بر جنبه های جدید تسلط یابد. همچنین به این معنی است که کاربران می توانند از هدر دادن زمان برای درک تفاوت ها در برخی کنترل ها یا دستورات جلوگیری کنند و در عوض بر حل مشکلات و نیازهای خودشان تمرکز کنند. در مجموع، سازگاری باعث می شود که طراحی رابط کاربری قابل تشخیص و ساده برای استفاده باشد.
  • استفاده از فهرست ها را غیرممکن نکنید.
    چیزی که هرگز نمی توانیم به اندازه کافی درباره اهمیت آن بگوییم منوی پیمایش است. دسترسی به چیزها و بخش ها را غیرممکن نکنید. هر قسمت از صفحه شما باید به وضوح در منوی ناوبری(Navigation Bar) برچسب زده شود و به صورت استراتژیک برای کاربران قرار گیرد. چیزها را تغییر ندهید و پیدا کردن منوی خود را سخت نکنید.اینکار فقط مردم را از وبسایت شما دور می کند.
  • رابط کاربری ای ساده اما جذاب داشته باشید.

اگرچه طرح‌بندی‌های فانتزی و الگوهای رابط متعدد ممکن است وسوسه‌انگیز باشند، اما در واقع کار را برای کاربران سخت‌تر می‌کنند. وقتی به طراحی ساده پایبند باشید، مخاطبان شما می توانند محصولات یا خدمات شما را به وضوح و بدون سردرگمی ببینند. وقتی طرح‌های پیچیده‌ای دارید، ممکن است زیبایی سایت شما فوق‌العاده به نظر برسد، اما احتمالاً هدف اصلی شما را مخدوش می‌کند. پایبندی به سادگی یک راه عالی برای افزایش بازدهی رابط کاربری شما است.

 

تفاوت ui و ux در چیست؟ تجربه و رابط کاربری

 

  • منسجم باشید.
    باید مطمئن شوید که در سراسر وب سایت خود از عناصر مشترک استفاده می کنید. این به افراد امکان می دهد الگوها را درک کنند و نحوه عملکرد سایت شما را سریعتر و کارآمدتر بیاموزند. داشتن الگوها، زبان‌ها و عملکردهای منسجم، بیش از آنچه تصورش را بکنید به شما سود می‌رساند.
  • تایپوگرافی را نادیده نگیرید.
    همانطور که تایپوگرافی وب سایت شما در برندسازی شما مهم است، بر قابلیت استفاده نیز تاثیر می گذارد. این موضوع امروزه نیاز به توجه بیشتری نسبت به آنچه که قبلاً فکر می کردیم دارد بنابراین مطمئن شوید که طراحان وب شما درباره این موضوع تحقیق می کنند، تایپوگرافی های مختلف را آزمایش می کنند و همه چیز را برای راحتی بهینه می کنند. در پایان متوجه تفاوت های بسیار زیادی که این موضوع ایجاد خواهد کرد می شوید.

نتیجه گیری
وقتی به یک تصویر بزرگ نگاه می کنید، به راحتی می توانید درک کنید که چرا طراحی رابط کاربری بسیار مهم است. این دلیلی است که شرکت ها بخاطرش جشن موفقیت میگیرند یا سوگواری شکست خوردن را متحمل می شوند. این روشی است که وب سایت شما با مخاطبان شما صحبت می کند و روشی است که مخاطبان شما شرکت شما را درک می کنند. این یکی از جنبه های عملکرد شماست که هرگز نباید آن را نادیده یا دست کم بگیرید. اگر به تازگی شروع به کار کرده اید یا فکر می کنید که وب سایت شما می تواند طراحی رابط کاربری را تقویت کند، همین امروز با یک متخصص تماس بگیرید. کارکنان طراحی وب ما در آیکو می توانند در این مسیر به شما کمک کنند و شرکت شما را به موفقیت نزدیکتر کنند.

 

نگارش محتوا : شرکت آیکو

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

محتوای پیشنهادی

دسته ها

نیاز به مشاوره دارید؟

کارشناسان ما به صورت 24/7 اماده مشاوره دادن به شما عزیزان هستند فقط کافیه با شمارهای زیر تماس بگیرید یا از طریق واتساپ با ما ذر ارتباط باشید در اسرع وقت جوابگو خواهیم بود.

مشاوره طراحی سایت آیکو

مشاوره رایگان خدمات طراحی سایت

تماس با پشتیبانی آیکو

مشاوره طراحی سایت آیکو